یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹

گفت‌وگو با کتابداران طرح «با هم بخوانیم»/ ۸

«با هم بخوانیم» در زندگی شرکت‌کنندگان تغییری مثبت ایجاد کرد

فرشته آزادی

فرشته آزادی، مجری طرح با هم بخوانیم در کتابخانه روستای آراللوی بزرگ اردبیل با اشاره به انتخاب شرکت‌کنندگان از میان افرادی که در خواندن و نوشتن ضعیف بودند، گفت: «با هم بخوانیم» تغییر مثبتی در زندگی کودکان ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی ۱۵ خرداد روستای آراللوی بزرگ اردبیل و فرشته آزادی، کتابدار این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.

فرشته آزادی که از سال ۱۳۹۲ کتابدار روستای آراللوی بزرگ است، با اشاره به عمر ۱۶ساله کتابخانه در این روستا، اشتیاق و انتظار اعضا برای شروع طرح با هم بخوانیم را توصیف کرد و گفت: روستای ما امکانات ویژه‌ای ندارد و کتابخانه تنها مرکز برای انجام برنامه‌های فرهنگی است. بچه‌های روستا «با هم بخوانیم» را می‌شناختند و مدت‌ها منتظر شروع دوره دوم آن بودند؛ بعد از اطلاع‌رسانی برگزاری دور دوم، حدود ۳۰ نفر، حتی از شرکت‌کنندگان دور قبل، داوطلب مشارکت در طرح بودند که خب شرایط سنی آن‌ها اجازه نمی‌داد. من سعی کردم آن‌ها که در خواندن و نوشتن ضعیف‌تر بودند را انتخاب کنم، تا «با هم بخوانیم» تغییر مثبتی در زندگی آن‌ها ایجاد کند و از بقیه خواستم که به‌عنوان میهمان همراهمان باشند و به اجرای بهتر طرح کمک کنند.

«با هم بخوانیم» در زندگی شرکت‌کنندگان تغییری مثبت ایجاد کرد

آزادی با اشاره به موضوعات منابع در ۶ حوزه علمی، مهارت‌های رفتاری، هویت انسانی، دین‌، تفکر نقّاد و بینش سیاسی، در خصوص محبوب‌ترین موضوعات شرکت‌کنندگان کتابخانه عمومی ۱۵ خرداد، گفت: علم، دین و هویت انسانی، موضوعاتی بود که با بیشترین استقبال روبه‌رو شد و کتاب‌های «سکه طلا» اثر آلما فلور آدا و «هر آیه یک قصه» نوشته حمید موسوی گرمارودی، از پرطرف‌دارترین منابع بود. از بین شیوه‌های خواندن هم بلندخوانی و جمع‌خوانی که به‌صورت گروهی و رقابتی انجام می‌شد، برای شرکت‌کنندگان جذابیت بیشتری داشت.

«با هم بخوانیم» در زندگی شرکت‌کنندگان تغییری مثبت ایجاد کرد

وی با اشاره به خاطرات شیرینی که در جریان اجرای طرح، شکل گرفت، گفت: اولین روز اجرای طرح با حضور بخشدار، شهردار، رئیس آموزش‌وپرورش، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردبیل، شرکت‌کنندگان دور قبل، اعضا و والدین آن‌ها، روزی به‌یادماندنی شد. ۱۲ شرکت‌کننده ما، با دیدن استقبال این عزیزان، دلگرم شدند؛ در این جلسه رئیس آموزش‌وپرورش به بچه‌ها قول داد درصورتی‌که دوستان خود را کتاب‌خوان کنند و همراه خود به کتابخانه بیاورند، از او جایزه دریافت خواهند کرد. حمایت آن‌ها، شور و اشتیاق بچه‌ها را دوچندان کرد. جلسات یکی پس از دیگری برگزار می‌شد. اولیا هر هفته تماس می‌گرفتند و از کتاب هفته بعد می‌پرسیدند تا با تقویت خود در موضوع به فرزندانشان کمک بیشتری کنند. بعضی جلسات متناسب با موضوع کتاب، مثل جمع‌خوانی کتاب «اسرار طبیعت»، در محیط خارج از کتابخانه برگزار شد. بچه‌ها از تجربه‌ها و خاطرات خود متناسب با موضوع کتاب می‌گفتند و این گفتگوها به جلسات ما عمق می‌داد.

«با هم بخوانیم» در زندگی شرکت‌کنندگان تغییری مثبت ایجاد کرد

«با هم بخوانیم» در زندگی شرکت‌کنندگان تغییری مثبت ایجاد کرد

«با هم بخوانیم» در زندگی شرکت‌کنندگان تغییری مثبت ایجاد کرد

«با هم بخوانیم» در زندگی شرکت‌کنندگان تغییری مثبت ایجاد کرد

«با هم بخوانیم» در زندگی شرکت‌کنندگان تغییری مثبت ایجاد کرد

وی ادامه داد: یادم می‌آید بعد از انتخاب بچه‌ها، والدینی با من تماس می‌گرفتند و می‌خواستند کودکشان از لیست شرکت‌کنندگان حذف شود؛ نگرانی والدین اضطرابِ بچه‌ها بود و فکر می‌کردند از پس کار برنمی‌آیند؛ اما من به آن‌ها اطمینان دادم که این مشارکت به نفع کودک خواهد بود و توانمندی‌های او را ارتقا خواهد داد و خوشبختانه والدین اعتماد کردند. کار گروهی جذابیت داشت و والدین در انتها تغییر را در کودک خود دیدند؛ حالا دیگر اعتمادبه‌نفس بچه‌ها افزایش یافته و خوشبختانه تأثیر شرکت در نشست‌های طرح «با هم بخوانیم» بر ذهن، رفتار و اخلاق بچه‌ها دیده می‌شود. تقویت روخوانی و روان‌خوانی، آشنایی با کتاب‌ها و نویسندگان و ناشران، رشد شناختی و انتخاب بهترین کتاب، تقویت قوه تخیل، پذیرفتن مسئولیت فعالیت گروهی، ایجاد حس رقابت در کنار رفاقت، تقویت خودباوری و کاهش استرس، افزایش دایره لغات و تقویت نقش کتابخانه به‌عنوان یک پایگاه فعال اجتماعی برخی از مزایای اجرای این طرح بود.

«با هم بخوانیم» در زندگی شرکت‌کنندگان تغییری مثبت ایجاد کرد

وی خواستار تداوم اجرای طرح با هم بخوانیم در سراسر کشور به‌صورت فصلی شد و گفت: مشارکت در طرح «با هم بخوانیم» برای کودکان و نوجوانان جذاب است، ضمن اینکه من فکر می‌کنم اجرای این طرح افزایش تعامل کتابداران با یکدیگر را به دنبال خواهد داشت. پیشنهاد من این است که تعداد کتاب‌هایی که به‌صورت جمعی در طرح خوانده می‌شود، افزایش یابد. بعلاوه، به اعتقاد من حمایت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان از کتابخانه‌های تک کتابدار در حین اجرای طرح و پیگیری نیازها و کاستی‌ها از سوی آن‌ها، به موفقیت بیش‌ازپیش طرح می‌انجامد.

«با هم بخوانیم» در زندگی شرکت‌کنندگان تغییری مثبت ایجاد کرد

«با هم بخوانیم» در زندگی شرکت‌کنندگان تغییری مثبت ایجاد کرد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
5 + 2 =